Obsah

„Strategie = plánovaná činnost směřující k dosažení stanoveného cíle“

citace z Ottovy všeobecné encyklopedie (Ottovo nakladatelství Praha 2003)

Zpracováním podrobné analytické a návrhové části „Strategie“ je poskytnuta městu Třeboň šance správného nasměrování dalšího rozvoje, využití velkého potenciálu území, historie a prostředí města a naděje, že se nebudou opakovat omyly v investiční sféře při rekonstrukcích historických budov a při výstavbě nových objektů, kterými město dlouhodobě trpí. Ovšem, pokud budou výstupy ze strategie uvedeny do života a dostatečně využity.

Město Třeboň je obdařeno velkým bohatstvím rozptýleným do malých neuspořádaným kamínků mozaiky, kterou je možné pouze tušit, ale která zatím nevytváří ucelený obraz. Pracovní výstupy ze „Strategie“ díky pečlivé a kompletní přípravě podkladů nacházejí a definují tyto kamínky a tím nacházejí jednotlivé priority města, které postupně vytvoří základ integrovaného profilu města Třeboně jako města historického z dob Rožmberků a Schwarzenbergů, opevněného města nikdy nepokořeného, města v srdci rybniční soustavy s tradicí rybolovu, rybníkářství a velkolepého vodního díla se Zlatou stokou, města uprostřed zadumané čarokrásné krajiny Třeboňské pánve, města lázeňského a relaxačního, které je přívětivé pro všechny návštěvníky a stálé obyvatele, města turistického a města moderního, které je na vysoké kulturní, společenské, architektonické a samosprávné úrovni.

Aby se „Strategie“ stala přínosným nástrojem pro správné a komplexní rozhodování vedení města a samosprávy o rozvoji a „rozletu“ města, je třeba vytvořit a mít na zřeteli několik podmínek:

  • Strategie je dle formy zpracování, dle zadání objednatelem a dle proklamace autorů otevřený dokument. Dokončená analytická a návrhová část není konečnou formou, ale začátkem stálého procesu doplňování a rozvíjení dokumentu.
  • Strategie by měla být pravidelně aktualizovaná, pokud možno ve spolupráci autorů strategie, samosprávou města, architekta města a případných odborníků dle aktualizovaných specifických částí strategie.
  • Je potřeba maximální provázanosti strategie a územního plánu. V případě pořizování nového územního plánu, nebo při zpracování změn ÚPD je nutno vycházet ze strategie, která je a měla by do budoucna být zdrojem informací o lokalitě a aktuálním stavu řešeného území.
  • Strategie je důležitý podklad pro další hlubší propracování jednotlivých zásahů do organizmu města. Na strategii by měly následně navazovat dílčí „investiční podklady“ pro vytipované lokality, které by zpracovával útvar hlavního architekta ve spolupráci s tvůrci strategie jako upřesňující podklad pro soutěže a výběrová řízení na řešení určených důležitých lokalit a stavebních aktivit v rámci města a okolí a jako součást územně plánovací informace poskytované v souladu se stavením zákonem privátním investorům, kteří hodlají v dané lokalitě stavět.
  • Tyto „investiční podklady“ budou významným pomocným nástrojem v rukou stavebního úřadu a architekta města pro udržení celkové vysoké úrovně prostředí, zvláště pro aktivity a výstavbu v MPR města Třeboň a v CHKO Třeboňsko. Budou suplovat nedostatky v současné stavební legislativě. Nyní stavební úřad nemá dostatečnou pravomoc pozastavit projekt nebo vrátit k přepracování a doplnění, který sice splňuje všechna regulativa ÚPD, OTP a stavebního zákona, ale esteticky, koncepčně, kvalitativně ani materiálově nezapadá do stávající zástavby. Stanovením požadavků v rámci „investičních podkladů“ v předstihu pomůže v projektové přípravě jak městu, tak stavebníkovi ve schvalovacím procesu a městu v udržení vysoké kvality architektury a urbanismu daného prostředí.
  • „Investiční podklady“ musí být založeny na objektivním vyhodnocení lokality, které je možné zabezpečit pouze kolokviem přizvaných odborníků v daném oboru (architekti, urbanisté).
  • Strategii není možné uvést jako celek do života jednorázově. Jedná se o široký záběr různých problematických okruhů a finanční náročnost celého projektu je nereálná. Proto bude důležité vytipovat priority a zvolit zpočátku akce menšího rozsahu, které s ohledem na finanční náročnost nebudou zatěžovat městský rozpočet a mají reálnou naději na úspěšnou realizaci. Přínosem by bylo zapojení privátních investorů formou vyvážené spolupráce s městem. A to jak v segmentu obchodu a služeb, tak v oblasti kultury a umění.

Základem pro dostatečné využití strategie pro praktický život a rozvoj města správným směrem a pro dosažení kýženého cíle pozvednout město Třeboň je navázat jednotlivé segmenty strategie na rozpočet města v postupných harmonizovaných krocích a zároveň se snažit o pravidelnou aktualizaci a doplňování tohoto materiálu, nejlépe autory strategie ve spolupráci se samosprávou města a s hlavním městským architektem.

V Českých Budějovicích dne 8.6.2012

Ing. arch. Jaromír Kročák

Uvedení strategie do života

On-line verze:

https://trebon.cityupgrade.cz

City Upgrade