Obsah
Cyklo, pěší, a in-line stezky
Celkově je v krajině okolo Třeboně podle našeho názoru dostatek značených cest, po kterých se mohou cyklisté i pěší pohybovat. Chybí zde jen několik propojení a také logičtější vedení v centru města. Například není možné vést cyklisty přímo kolem Zlaté stoky u Lázní Berta- tedy po promenádě.
Pokud bychom hovořili o cyklostezkách mimo město, tak výrazně chybí propojení s okolními vesnicemi, jako je Nová a Stará Hlína. Tito obyvatelé by totiž byli rádi za možnost jezdit například do práce nebo do školy na kole. Dnes to však po takto frekventované silnici nejde.
Myslíme si, že není dobré, aby se nově zamýšlené cyklostezky budovaly jako asfaltové, protože stavěním velkého množství asfaltových cest se krajina velice znehodnocuje a ztrácí svůj charakter. Je nutné, aby byla udržována určitá rovnováha mezi počtem asfaltových cest v krajině a jejím přirozeným vzhledem. Cyklisté, kteří preferují asfaltové cesty budou omezeni pouze na určité trasy, ostatní však budou moci jezdit i na dalších cestách. Nově navrhované cyklostezky by tedy měly být pouze pískové. Ty jsou také vhodné k pohybu pěších, což například směrem do obce Stará a Nová Hlína je velmi důležité.
K jednotlivým trasám:
Bylo by tedy dobré propojit obec Starou a Novou Hlínu se stávající cyklostezkou, která nyní končí Na Kopečku a vede dále k Budějovické bráně do Třeboně. Přes Starou Hlínu nyní vede cyklotrasa č. 1035 z obce Stříbřec na hráz rybníka Rožmberk. Propojením Třeboně se Starou hlínou se tedy vytvoří nové logické napojení na stávající cyklotrasu. Vznikne zde možnost jet menší nenáročný okruh: Třeboň – Na Kopečku – Stará Hlína – hráz rybníka Rožmberk – Zlatá stoka a Třeboň. Délka trasy je 18 km. Po cestě se cyklisté budou moci také zastavit na nově navrhované rozhledně u přírodní rezervace Výtopa Rožmberka. Pro více informací o rozhlednách klikněte zde.
Nová cyklostezka bude tedy pokračovat z Kopečku přes most. Dále bude pokračovat podél hlavní cesty č. E551 až do Nové Hlíny, kde se napojí na původní starou cestu vedoucí přes dva kamenné mosty. Vzhledem k necitlivému a chybnému umístění hlavní silnice došlo k přerušení této důležité původní cesty spojující Starou a Novou Hlínu. Po zvážení všech možností a jejich náročnosti se domníváme, že by měla být trasa vedena opět po této staré cestě. Je škoda, že při budování silnice nebylo uvažováno nad zachováním staré cesty alespoň tak, že se zde vybuduje podchod. Navrhujeme tedy podchod dodatečně vybudovat. Protože se však nebude měnit výška vozovky silnice, bude se muset počítat s tím, že v době záplav bude tato cesta neprůchodná a neprůjezdná. Cesta bude dále pokračovat po druhém kamenném mostě, kde se následně napojí na stávající cyklotrasu. Vše je patrno z mapy.
Další část, která by měla být nově propojena s Třeboní jsou Břilice. Je zde vybudována cyklostezka do města vedoucí po silnici. Bylo by vhodné změnit trasu cyklostezky. Původní cyklostezka vedla městem kolem Penny marketu a po hlavní silnici 24 ulicí Jiráskova, dále přes park a kolem lázní Berta v Budějovické bráně. Tato část trasy se ruší. Není totiž vhodné, aby cyklisté jezdili kolem hlavních silnic a také skrze nově navrhovanou lázeňskou promenádu. Na lázeňské promenádě kolem Bertiných lázní by se měli pohybovat pouze chodci. Pro více informací o lázeňské promenádě klikněte zde.
Nová cyklostezka z Břilic do Třeboně by měla vést cestou po hrázi Břilického rybníka, déle starou původní cestou kolem božích muk a inseminační stanice/kravína až k napojení na ulici Daskabát, kolem Rybníčku a ulicí Sportovní, která vede kolem koupaliště. Vedeme cyklostezku záměrně zde, aby cyklisté mohli zastavit, vykoupat se a odpočinout si. Dále mohou pokračovat po hrázi rybníka Svět až k Novohradské bráně. Vše je patrno z mapy.
Stezka pro pěší z Břilic (v mapě zelená barva), která vedla stejně jako stará cyklostezka po ulici Jiráskově bude přemístěna. Nyní povede z Břilic (stejně jako nově plánovaná cyklostezka) až na Rybníček, zde se oddělí a povede zástavbou za městským úřadem kolem zámeckého parku k městské bráně, projde historickým centrem, zámkem, kolem pivovaru na hráz rybníka Svět, kde se napojí na svou původní trasu. Vše je patrno z mapy.
Břilice jsou také nově propojeny s lázněmi Aurora skrze novou trasu pro in-line brusle (v mapě červená barva). Ta povede po stávajících asfaltových cestách. Bude začínat u hlavní recepce lázní a končit bude na terase lázní s občerstvením. Povede kolem nově navrhovaného golfového hřiště v blízkosti hlavní silnice. Bude zde muset být oddělena od silnice alejí stromů. Dále povede přes část Dvorce, za nimiž se napojí na stávající cestu kolem rybníků, která vede až do Břilic. V Břilicích povede zástavbou a po hrázi rybníka, kde se napojí na novou cyklostezku. Dále povede již stejně jako plánovaná cyklostezka až ke koupališti, kde se odloučí a bude pokračovat zpět k lázním Aurora. Okruh se tak uzavře. Tuto trasu budou moci využívat lázeňští hosté, ale také ostatní turisté. Proto by bylo vhodné, pokud by se v lázních zřídila půjčovna kolečkových bruslí.
Nově bude také vybudována cyklostezka kolem Zlaté stoky k rybníku Rožmberk. U něj se napojí na stávající cyklotrasu č.1034 vedoucí z Břilic směrem na sever do Lužnice a dále. Tato nová cyklostezka povede z náměstí přes Budějovickou bránu, parkem. Pro více informací o úpravě parku klikněte zde. Zde bude rozcestí. Je možno odtud dojet na nádraží Třeboň lázně a následně dále se napojit na cyklostezku vedoucí na Kopeček. Nebo pokračovat kolem Nového Dvoru, podél železnice až ke druhému nádraží. Zde zatáčí cesta ke Zlaté stoce a pokračuje dále podél ní. Stezka by zde také určitě neměla být asfaltová, měla by být přírodní např. písková- mlatová. Tato cesta bude také pro pěší. Povede dále kolem Gigantu (pro více informací o řešení okolí kolem Gigantu klikněte zde) až se napojí na stávající cyklotrasu.
Nové další napojení na cyklotrasy jižně od města by mělo vzniknout díky nové cyklostezce, která povede z města přes les, dále na rozvodí Staré a Nové řeky Lužnice- až se napojí na cyklotrasy v obci Lutová. Na začátku této cyklostezky je objekt Schwarzenberského špejcharu, který bude sloužit v přízemí jako centrum pro cykloturisty. Zde cyklista najde veškeré zázemí, které by mohl na cestě potřebovat. Bude se moci převléknout, osprchovat, déle zde bude také možnost bezplatného půjčení nářadí na opravu kola, prodej náhradních dílů a dalšího příslušenství. Bude zde také úschovna kol (jednodušší pro normální kola a bezpečnější pro dražší kola) a možnost přenocování. Ubytování bude řešeno jako nenáročné, minimalistické a tudíž levné (kvalita prostředí bude vysoká, bude se však jednat o spaní ve větších místnostech bez soukromí). Pro více informací o špejcharu klikněte zde.
Jak již bylo dvakrát napsáno, v žádném případě se nemá mimo trasu pro kolečkové brusle jednat o řešení s asfaltovým povrchem. Cesty musí působit přirozeně této krajině.
Mapa: cyklotrasy a cyklostezky a pěší turistické trasy
Mapa: Tyršův areál- řešení nových spojovacích cest a mostků pro pěší a cyklisty
Nový systém parkování ve městě
Parkoviště záchytná- turistická
Dnešní dopravní situace by se podle našeho názoru dala zlepšit například logickým odkloněním přijíždějících turistů do záchytných parkovišť. Dnes totiž parkování turistů přijíždějících v automobilech funguje tak, že turisté parkují poblíž centra města. Aby našli parkovací místo, musí autem projet historické jádro. Auta pak parkují na parkovišti u Zlaté stoky, u blízkého hotelu a dále pod hrází rybníka Svět. Tato parkoviště jsou totiž nejblíže centru města a byla by tedy hloupost zastavit jinde. Tato parkoviště je tedy nutno zrušit a parkovací místa pro turisty vytvořit jinde. Ve městě dnes zcela chybí inteligentní sytém parkování, který by řešil tato odstavná parkoviště pro turisty. Proto navrhujeme nový systém parkování. Logika řešení odstavných turistických parkovišť je podle našeho názoru velice jednoduchá. Budou vytvořena odstavná parkoviště podle směrů odkud mohou turisté auty do města přijíždět (je totiž velká pravděpodobnost, že turisté poté zase pojedou zpět odkud přijeli). Všechna parkoviště budou ve stejné vzdálenosti od Masarykova náměstí- a to 700 m pěší chůzí po nejbližší cestě. Proto se turistům již nevyplatí projíždět město a hledat volné místo pro zaparkování na nějakém bližším parkovišti. To je dnes zcela obvyklé. Centrum města tak bude osvobozeno od tohoto druhu projíždějících aut hledajících nejbližší parking. Na silnicích však spolu s touto logikou také musí být jasně viditelný a přehledný naváděcí systém, který bude řidiče směřovat na to konkrétní parkoviště z určitého směru. Tento systém také jasně řidiči sdělí logiku parkování ve městě. Na značení musí být jasně uvedeno, že pojede-li řidič dále po této cestě, za určitou vzdálenost zde bude odstavné parkoviště, kde bude muset zaparkovat. Také bude informován, že cestou dále, tedy směrem do centra se již parkovat nedá, že tam jsou parkovací místa určená pouze pro rezidenty a obyvatele města. Případně by problém šel také vyřešit například 3x nebo 6x vyšší cenou oproti záchytným parkovištím. I to však musí být těmto motoristům jasně řečeno zde na této velké značce. Tento jednoduchý informační systém musí být také nejen v Českém jazyce, ale také v Anglickém a Německém tak, aby i zahraniční návštěvníci byli se systémem srozuměni. Nebude se tedy již stávat situace, že zahraniční turista přijede do centra, kde zaparkuje na náměstí a dostane botičku nebo pokutu. S touto špatnou zkušeností se jistě do Třeboně nevrátí a nebude na ni také v dobrém vzpomínat.
Proto pro řidiče- turisty bude výhodnější zastavit na odstavném parkovišti a do historického centra dojít pěšky. Tato parkoviště budou celkem čtyři. Cesty z těchto parkovišť do historického centra města musí být jasně značeny. A musí zde být také napsáno, že centrum je vzdálené 700 m, což je cca 5 min. chůze. Na všechna odstavná parkoviště (jejich kapacitu, technické řešení) bude vypracována studie, která tento problém bude řešit.
Odstavné parkoviště (žluté) pro turisty přijíždějící po silnici 34/ E551 ze směru z Českých Budějovic a ze směru z Jindřichova Hradce bude u městského úřadu. Toto parkoviště bude podzemní. Budou zde zřízeny dvě a možná tři podzemní patra. Kapacita parkovišť se bude muset prověřit při zpracování studie. Toto parkoviště je také určené pro parkování zaměstnanců městského úřadu, a také pro občany, kteří na úřad jedou autem. Zde budou parkovat též místní obyvatelé. Nad parkovištěm bude plocha náměstí. Detailní popis okolí parkoviště najdete v textu městského úřadu. Pro více informací o okolí MU klikněte zde. Z tohoto parkoviště se následně turisté dostanou do historického centra města pěšky skrze starou zástavbu předměstí a park.
Odstavné parkoviště (červené) pro turisty přijíždějící směrem z Prahy a Tábora po silnici 24 bude umístěno u dnešního autobusového nádraží. Turisté z tohoto směru budou směřováni k novému autobusovému nádraží a začátku lázeňské promenády. Zde bude opět podzemní parkoviště dvou až tří patrové a nad ním se bude nacházet plocha autobusového nádraží s menším parkovištěm pro autobusy. Pro více informací o autobusovém nádraží klikněte zde. Z tohoto parkoviště se turisté dostanou do historického centra města pěšky skrze novou lázeňskou promenádu a park. Silnice Jiráskova bude zrušena. Pro více informací o zrušení ulice Jiráskova klikněte zde.
Třetí odstavné parkoviště (zelené) bude umístěno v místě dnešních technických služeb města. Bude fungovat pro turisty přijíždějící po silnici 154 a 155 ze směru z Českého Krumlova, z Borovan a Nových Hradů. Zde bude možnost také zaparkovat autobusy. Předpokládá se totiž, že zde budou zastavovat i turisté jedoucí z Českého Krumlova do Telče. Zde může být parkoviště podzemní i nadzemní. Pro více informací o území pod hrází Světa klikněte zde.Cesta do centra města povede po hrázi Světa.
Čtvrté odstavné parkoviště (modré) bude umístěno u vlakového nádraží Třeboň lázně (budoucí Třeboň historické centrum). Parkoviště je určeno pro turisty přijíždějící po silnici 24/E49 ze směru od Suchdola nad Lužnicí a Gmϋndu. Parkoviště bude řešeno pravděpodobně jako nadzemní plocha. Cesta do centra povede ulicí Dukelských hrdinů. Pro více informací o řešení této ulice klikněte zde.
Parkování pro lázeňské hosty (bílé)
Hosté Lázní Aurora budou vždy parkovat v bezprostřední blízkosti lázní na centrálním parkovišti. Vzdálenost odstavného parkoviště od hlavního vstupu do lázní je cca 250 m. Detailní řešení umístění centrálního parkování v Lázních Aurora najdete v textu věnovaném lázním. Pro více informací o Lázních Aurora klikněte zde. Parkování pro lázeňské hosty Lázní Berta bude řešeno na dvou místech, které jsou vzdáleny nedaleko od lázní. První parkování bude podzemní pod novým lázeňským domem v místě dnešního parkoviště u Jindřichohradecké brány, druhé v místě nového podzemního odstavného parkoviště na autobusovém nádraží. Od tohoto parkoviště povede nová promenádní cesta přímo k lázním. Pro více informací o Lázních Berta klikněte zde. Vzdálenost od parkoviště k lázním je cca 400 m.
Parkování ve městě pro místní občany
Parkování pro místní občany se příliš nemění. Jedná se pouze o dílčí změny v omezení parkování nebo v přesunu parkovacích ploch. Ty jsou řešeny v jednotlivých oblastech nebo u jednotlivých objektů. Parkování v historickém centru města mimo sezonu je řešeno tak, že zde budou moci parkovat pouze rezidenti a místní lidé jedoucí sem za nákupy. Mimo zimu (duben- listopad) zde bude parkování omezeno. Pro místní obyvatele bydlící mimo historické centrum bude výhodnější přijet na kole nebo zaparkovat dále od centra. Pokud by však chtěli přijet autem, je možné k zaparkování v zimním období využít i některého z odstavných parkovišť pro turisty nebo v případě neobsazenosti i parkoviště pro lázeňské hosty. Historické centrum města totiž nebylo nikdy plánováno tak, aby zde byl prostor pro jakákoliv parkoviště. Myslíme si, že je pro normální pohyb po městě plusem, že v této části města nejsou vidět kolem chodníků nekonečné řady zaparkovaných automobilů. A tak by to také mělo zůstat. Místní lidé, kteří zde v centru bydlí si musí tuto jednu nevýhodu uvědomit. Musí parkovat mimo centrum. Je však pravděpodobné, že například v zimním období budou moci využívat bezplatně odstavných parkovišť pro turisty a lázeňské hosty.
Mapa: záchytné parkoviště poschoďové
Silniční přeložka
Hlavní důvod návrhu stavby tzv. přeložky neboli obchvatu je zmírnění dopravy na hrázi rybníka Svět. Druh dopravy, která však dnes zatěžuje hráz, se týká nákladních automobilů. Ty jezdí z Nových Hradů do Prahy. Tato Cesta přes město Třeboň je pro ně nejkratší, a proto zde samozřejmě jezdí. V rámci zachování přírody kolem historického centra a lázní Berta navrhujeme obchvat města nerealizovat. Navrhujeme totiž, aby se zakázal vjezd na hráz rybníka Svět nákladním automobilům (prázdným i plným) mimo automobilů důležitých pro místní podniky Pivovar Regent a Rybářství Třeboň. Nákladní automobily z Nových Hradů by tedy musely jet jinou cestou. A protože by již auta touto cestou nejezdila, nebude také nutné stavět obchvat. Podle našeho názoru je totiž mnohem jednodušší a levnější instalovat dopravní značení než budovat silnice na náspu. Příklad si lze vzít z dnešního stavu, kdy je doprava zastavena. Probíhá totiž oprava mostku v Novohradské ulici. Vjezd nákladních automobilů je zde nyní zakázán, a proto jezdí již od Nových hradů jinou cestou. Cesta pro osobní automobily by zde samozřejmě zůstala, byla by zde však omezena rychlost. Místo hráze totiž bude více upraveno pro užívání chodci a cyklisty než automobily. Pro více informací o nové promenádě kolem rybníka Svět klikněte zde
Řešení odklonění dopravy již z Nových Hradů se nyní připravuje v rámci rozvoje dopravy Jihočeského kraje. Bude se realizovat propojka mezi silnicí z Nových Hradů č.154 a silnicí č.24 vedoucí z Českých Velenic a Rakouska. Po realizaci nové propojky budou tyto nákladní automobily moci jezdit z Nových Hradů po silnici č.24, a tím pádem mimo centrum Třeboně a Světskou hráz. Viz spodní mapa.
Přeložka Třeboně je dnes navržena způsobem, že povede na valu vysokém od 1,5 m do 5 m nad terénem, při ulici Dukelské budou stavěny kolem domů protihlukové betonové stěny (toto je zcela nepřípustné!). Myslíme si, že přeložka bude pro Třeboň zkázou a nikoli přínosem. Především pro Lázně Berta. Stavba přeložky také zničí poslední části mokrých luk, které přímo navazují na historické jádro Třeboně. Přeložka bude řešena jako val, který bude tvořit velice výraznou pohledovou bariéru na město. Také bude viditelný z velké dálky a to hlavně díky charakteru zdejší velice rovinaté krajiny. Silnice bude též velice výrazným zdrojem hluku. Stejně jak je tomu již dnes u silnice E49/E551, která kompletně zničila charakter krajiny a atmosféru Třeboně jako města spojeného s krajinou a mokrými lukami- v tomto případě na sever od Třeboně. Přesně podobně to dopadne s novou přeložkou, která navíc prochází příliš blízko kolem historického centra města. Je důležité upozornit, že vedení obchvatu dále od města není možné z důvodu narušení krajinného rázu a lesů. Nepovolí jej tedy CHKO.
Dnes si Třeboně, a především této části u mokrých luk, lidé cení hlavně pro svůj klid a zachovalou krajinu. Turisté do Třeboně jezdí převážně hledat odpočinek například v Lázních Berta, a také projíždět krajinu většinou na kole. Stavět tuto přeložku je tedy z pohledu budoucnosti asi jako podřezávat si větev na které sedím a kterou také používám k ubytovávání milovníků přírody a klidu. Přeložka bude mimo jiné také pravděpodobně působit jako bariéra při povodních, voda nebude moci volně odtékat, a tak se mohou zhoršit dopady povodní na město. Snad nejdůležitější argument proti přeložce je devastace okolí Lázní Berta, klidného místa parku pro odpočinek, regeneraci a procházky lázeňských hostů. Je jen velmi složité si zde představit hlučnou silnici, a vedle ní vidět odpočívat šťastné lázeňské hosty. Charakter lázní Berta do budoucna je popsán v textu lázeňství. Pro více informací o lázeňství v Třeboni klikněte zde. Myslíme si, že pokud zde obchvat vznikne, budou mít Lázně Berta, místní lidé a podnikatelé velký problém. Realizací první etapy přeložky se také zničí území pod pivovarem až ke Schwarzenberskému seníku a dále cesta kolem Zlaté stoky. Toto území má velký potenciál do budoucna. Jako klidné místo, určené pro procházky kolem Zlaté stoky, ale také jako místo rozvoje města a lázeňství pod hrází rybníka Svět (Pro více informací této rozvojové části města klikněte zde), které přímo navazuje na nově uvažovanou lázeňskou promenádu. Pro více informací o promenádě kolem Zlaté stoky klikněte zde.
Město se tedy již nebude moci prezentovat jako klidné lázeňské město. Město, které si váží své krajiny a odkazu předků v přístupu k ní. Všem velmi doporučujeme, aby se kdekoliv v celé republice podívali na nové realizace silničních komunikací vedených nad terénem. Lépe to totiž jistě nedopadne.
Mapa: řešení přeložky

Autobusové nádraží
Autobusové nádraží v dnešní podobě, na jaké ploše se nachází a jak vypadá, je podle nás zcela špatně. Myslíme si, že je třeba s tímto stavem něco udělat. Autobusové nádraží stejně tak jako vlakové je jednou ze vstupních bran pro mnoho přijíždějících. Proto navrhujeme autobusové nádraží výrazně zmenšit a hlavní kryté nástupiště vytvořit podél silnice. Pod tímto autobusovým nádražím by mělo být vytvořeno záchytné parkoviště. Systém záchytných parkovišť je řešen v oddílu doprava. Pro více informací o parkovištích klikněte zde.
Díky tomuto novému terminálu by mělo vzniknout mezi budovami a budovou praktické školy malé náměstíčko. Zde by byl východ z podzemních stání, WC.. V tomto bodě se sbíhá několik cest pro pěší a cyklisty, což je patrno z mapy. Mnoho z těchto cest je nových. Pro pochopení tohoto textu je nutné si přečíst také text věnující se areálu Tyršova stadionu, který popisuje mimo jiné také zrušení silnice Jiráskova od Nového dvoru až k Budějovické bráně. Pro více informací o Tyršově stadionu klikněte zde.
Autobusové nádraží tedy bude maximálně zmenšeno a zbytek plochy bude navrácen do podoby původní zeleně, která bude přirozeně pokračovat až ke kolejím a nejlépe i za koleje. Také je podle našeho názoru vhodné v místě kolem silnice postavit domy. Vše by mělo být řešeno v architektonické studii, která by měla být na tyto prostory vypracována. Pro více informací o potřebě stavění kvalitní architektury ve městě klikněte zde.
Z prvotního pohledu si myslíme, že by se dalo uvažovat o bytové výstavbě, orientované do vnitřních dvorů směrem do zeleně. Vše je však třeba ověřit. Především hluk automobilů z blízké silnice (ČB – JH)
Mapa: autobusové nádraží
Vlaková nádraží
Vlaková nádraží jsou z našeho pohledu nelogicky pojmenována. Proto se často stává lidem, kteří město neznají, že přijedou mezi průmyslové podniky namísto historického jádra. Potom jsou samozřejmě otrávení, jak nevzhledná zde Třeboň je, a také nemile překvapeni vzdáleností do centra města. Proto doporučujeme přejmenovat nelogické pojmenování dnešních vlakových nádraží TŘEBOŇ (neznalí si myslí, že se jedná o centrum města) a TŘEBOŇ LÁZNĚ (neznalí si myslí, že se jedná o Lázně Aurora) na TŘEBOŇ PŘEDMĚSTÍ a TŘEBOŇ HISTORICKÉ CENTRUM.
Podle informací, které máme je však toto přejmenování problémem pro ČD. Ty dokonce chtějí dnešní vlakovou stanici v centru zrušit. To je podle našeho názoru zcela špatně a není možné to dopustit. Proto doporučujeme vedení města, aby tyto tabule nechalo vyrobit na vlastní náklady. Jedná se totiž podle našeho názoru o zásadní věc.